Instrukcja przygotowania i składania wniosku w konkursie MAESTRO 5 – przygotowanie wniosku w systemie OSF


Przejdź do:

1. Rejestracja w systemie

Osoby, które nie mają  jeszcze założonego konta w systemie OSF, muszą zarejestrować się na stronie https://osf.opi.org.pl/app/adm/start.do przy pomocy linku Zarejestruj się jako redaktor wniosków (link znajduje się po prawej stronie ekranu). Po wypełnieniu wymaganych pól należy potwierdzić wprowadzone dane przyciskiem w lewym dolnym rogu ekranu Załóż konto. Na podany adres e-mail zostanie wysłany link aktywacyjny. UWAGA: podanie nieistniejącego lub błędnego adresu e-mail spowoduje, że konto nie będzie mogło być aktywowane.

Osoby, które już mają konto w systemie OSF, mogą złożyć wniosek, korzystając z tego konta. Należy podać dane dostępu: login i hasło, po czym  potwierdzić je przyciskiem Loguj. Zapomniane hasło można przywrócić klikając link Nie pamiętasz hasła? i postępować zgodnie z pojawiającymi się komunikatami.

Osoby, które mają konto z uprawnieniami inne niż uprawnienia redaktora wniosku (np. recenzenta), po zalogowaniu się powinny wybrać przycisk Chcę się zalogować z uprawnieniami redaktora/redaktora pomocniczego/czytelnika ORAZ kierownika projektów we wnioskach OSF.

Po zalogowaniu się można zmienić swoje dane (w tym hasło) w zakładce Moje dane. Po zapamiętaniu zmian należy wrócić na stronę główną: odpowiedni  przycisk znajduje się po lewej stronie.

2. Tworzenie formularza

Formularz wniosku tworzy się po naciśnięciu przycisku Nowy wniosek. W tabeli Wnioski obsługiwane przez Narodowe Centrum Nauki należy wybrać link Wniosek o finansowanie projektu badawczego dla doświadczonych naukowców mającego na celu realizację pionierskich badań naukowych, w tym interdyscyplinarnych, ważnych dla rozwoju nauki, wykraczających poza dotychczasowy stan wiedzy, i których efektem mogą być odkrycia naukowe (MAESTRO 5). W oknie, które się wyświetli, należy wpisać tytuł projektu w języku polskim, po czym wybrać z rozwijanej listy nazwę panelu, do którego będzie składany wniosek. Tytuł i panel można zmienić, w razie konieczności, w zakładce Informacje ogólne.

We wniosku należy starannie wypełnić wszystkie zakładki, zgodnie ze schematem podanym w systemie. Wniosek wraz z załącznikami musi być przygotowany w dwóch językach: polskim i angielskim, w oparciu o szczegółowe wytyczne. Niewypełnienie którejkolwiek z wymaganych części wniosku w wymaganym języku dyskwalifikuje wniosek podczas oceny formalnej. Poszczególne okna otwiera się przyciskami Edytuj. Treści wpisywane do okien należy  każdorazowo zapamiętywać przyciskiem Zapisz. UWAGA: Edycja i modyfikacje formularza, wymiana załączników lub skasowanie wniosku (przycisk Skasuj wniosek) możliwa jest tylko do momentu ostatecznego zatwierdzenia formularza poprzez naciśnięcie przycisku Wyślij do Narodowego Centrum Nauki.

Przed wypełnieniem części pól formularza należy uzyskać odpowiednie dane z jednostki, w której będzie realizowany projekt (zobacz: formularz danych jednostki).

System nadaje każdemu wnioskowi numer identyfikacyjny (ID). Numer rejestracyjny (Nr rej.) początkowo jest tożsamy z ID, ale po formalnym przyjęciu wniosku przez NCN jest zmieniany na właściwy. W korespondencji z NCN można stosować którykolwiek z numerów.

3. Pomoc publiczna

Każdy podmiot deklaruje, czy finansowanie projektu, o które się ubiega, spełnia kryteria pomocy publicznej. Pomoc publiczna jest udzielana przedsiębiorcom, czyli podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, bez względu na ich formę prawną oraz źródła finansowania. Przedsiębiorstwem, w myśl przepisów prawa Unii Europejskiej, może być także podmiot sektora publicznego prowadzący działalność gospodarczą, w tym organizacja badawcza w zakresie, w jakim prowadzi działalność gospodarczą. Jeśli np. jednostka naukowa lub instytut badawczy prowadzi działalność gospodarczą, to wówczas środki finansowe uzyskane od Narodowego Centrum Nauki mogą stanowić pomoc publiczną dla tego podmiotu. Określenie, czy wnioskodawca ubiega się o pomoc publiczną jest konieczne w celu realizacji projektów zgodnie z prawem. Uzyskanie pomocy publicznej bez dochowania wszystkich formalnych wymogów może skutkować koniecznością zwrotu finansowania wraz z odsetkami, na podstawie decyzji Komisji Europejskiej.

W formularzu wniosku należy wypełnić sekcję Kwestionariusz występowania pomocy publicznej w zakładce Wnioskodawca. Wnioskodawca będzie poproszony o udzielenie odpowiedzi na maksymalnie trzy pytania dotyczące swojej działalności. Udzielone odpowiedzi wskażą czy podmiot jest przedsiębiorstwem w myśl przepisów o pomocy publicznej i czy wnioskowane finansowanie na realizację projektu badawczego stanowi dla podmiotu pomoc publiczną. W zależności od zakwalifikowania wniosku jako objętego lub nie pomocą publiczną, system pokieruje wnioskodawcę do właściwego formularza wniosku.

W trakcie tworzenia wniosku można edytować Kwestionariusz, ale to wiąże się z koniecznością aktualizacji innych danych w formularzu.

Przed wypełnieniem Kwestionariusza możliwe jest uzupełnienie wszystkich zakładek wniosku z wyjątkiem Planu badań i Kosztorysu.